عضو سازمان معلمان ایران؛

قبل از اجرای سازمان نظام معلمی باید نگاه حرفه اي به معلمي داشته باشيم

كريمي نيا عضو سازمان معلمان ایران در میزگرد بررسی نقش و کارکردهای نظام معلمی در آموزش و پرورش ایران که در دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش برگزار شد گفت: بايد نگاه حرفه‌ای به كار معلمی داشته باشیم و قبل از اجرای سازمان نظام معلمی باید این نگاه وجود داشته باشد. یعنی چرخش از کارمندی به معلمی و آموزشی که این بحث بسیار بسیار مهمی است.

رامين كريمي نيا عضو سازمان معلمان ايران افزود: در سازمان معلمان کارگروه‌های متفاوتی از آن جمله می‌توان به کارگروه سازمان نظام معلمی، کارگروه رتبه‌بندی، کارگروه صندوق ذحیره فرهنگیان داريم.

وي اضافه كرد: نخستین کاری که باید انجام دهیم این است که نگاه حرفه‌ای به معلمی داشته باشیم و قبل از اجرای سازمان نظام معلمی باید این نگاه وجود داشته باشد. یعنی چرخش از کارمندی به معلمی و آموزشی که این بحث بسیار بسیار مهمی است.

عضو سازمان معلمان ایران اظهار داشت: موضوع دوم حل مسائل زیربنایی است که تا این مسائل حل نشود مشکلات به قوت خود باقی خواهد ماند و حتی اگر سازمان نظام معلمی هم تشکیل شود خیلی موفق نخواهد بود.

كريمي نيا ابراز كرد: مسائل و مشکلات فضای فیزیکی، تجهیزات مدارس، کمبود نیرو، سرانه ملی پایین آموزش در ایران از مهم‌ترین مسائل زیربنایی است. همان طور که اطلاع دارید  سرانه ملی آموزش از تقسیم بودجه آموزش و پرورش هر کشور به جمعیت آن کشور به ‌دست می‌آید. این عدد در ایران 47 دلار، در ازبکستان 323 دلار، در کویت 1693 دلار، در دانمارک 1550دلار و قس‌علیهذا.

وي اضافه كرد: دوم پایین بودن سهم آموزش و پرورش از بودجه کل کشور، اینها مسایل زیربنایی هستند و قبل از ایجاد هر تشکل و سازمانی باید این مسایل حل بشود.

عضو سازمان معلمان ایران افزود: در برنامه ششم توسعه در سال1400 باید بودجه آموزش و پرورش به 2/5 درصد، یعنی میانگین جهانی می‌رسید و هنوز زیر 2درصد میانگین جهانی هستیم و تا وقتی این مسایل حل نشود مشکلات هم حل نخواهد شد.

وي اظهار داشت: سازمان نظام معلمی چند وظیفه مهم دارد که ساماندهی حرفه معلمی، یعنی تعیین صلاحیت حرفه‌ای و ارتقای شغلی، پیگیری مطالبات معلمان از آن جمله است.

كريمي نيا در ادامه گفت: بحث کمبود نیروي انساني به شدت مسائل آموزش و پرورش را تحت تاثیر قرار داده و ادارات را با مشكلات جدي مواجه كرده است.

وي افزود: در بحث سازمان نظام معلمی لازم می‌دانم به وجود سازمان‌های مشابه برای مثال در وزارت بهداشت اشاره کنم. وزارت بهداشت راساً برای پزشکان مجوز صادر نمی‌کند، بلکه این کار بر عهده سازمان نظام پزشکی است. در روانشناسی هم همین طور است و سازمان نظام روانشناسی مجوز صادر می‌کند.

عضو سازمان معلمان ایران تاكيد كرد: در آموزش و پرورش هم باید به این سمت برویم که سازمان نظام معلمی صلاحیت معلمان را تعیین کند. در حال حاضر به علت آنکه از یکصد سال پیش کل آموزش و پرورش ما دولتی است امکان این کار نیست. اما باید به این سمت برویم.

وي اظهار داشت: مسئله بعدی نظارت بر کیفیت کار معلمان و تعیین مراحل  افزایش کیفیت کار معلمان است. همچنین حمایت از معلمان و حل مشکلات معیشتی، صنفی حقوقی است. رسیدگی به تخلفات احتمالی حرفه‌ای، اجرای برنامه‌های آموزشی مناسب برای ارتقای بهره‌وری، مشاوره دادن به مراجع ذيصلاح و سایر ارکان آموزش وپرورش و تعیین کار راهه ومسیر ارتقای شغلی که می‌تواند در آینده معلمان بسیار تاثیر داشته باشد. 

كريمي نيا با اشاره به تاثیر تشکیل سازمان نظام معلمی در رتبه‌بندی اضافه كرد: در رتبه‌بندی به چهار شایستگی اشاره شده که عبارت است از شایستگی عمومی، شایستگی تخصصی، شایستگی حرفه‌ای و شایستگی تجربه برای مثال شایستگی عمومی براساس چه متری اندازه‌گیری می‌شود، بر مبنای چه مقیاسی، اگر سازمان نظام معلمی تشکیل می‌شد به راحتی این مسئله قابل حل بود و این همه مشکل بروز نمی‌کرد.

وي در ادامه گفت: برخی از فاکتورهای غیر ضروری در رتبه‌بندی به معلمان آسیب زده است، مثلا نوشتن مقاله‌های علمی-پژوهشی رسمی، خوب کار اصلی معلم تدریس در کلاس درس است یا جمع‌آوری مدارک حضور در شوراها در 30 سال پیش، من از کجا باید می‌دانستم  که 30 سال بعد چنین قانونی تصویب مي شود و به امتیاز آن نیاز خواهم داشت. همه این اشکالات به علت استفاده نکردن از نظرات معلمان در تبیین و تدوین قوانین است.

كريمي نيا تاكيد كرد: امیدوارم در نوشتن اساسنامه سازمان نظام معلمی نمایندگان واقعی معلمان حضور داشته باشند و از نظرات کارشناسی آن‌ها استفاده شود.   

وي ابراز كرد: مسیر خوبی برای تشکیل سازمان نظام معلمی در حال طی شدن است، همه تشکل‌های معلمان زحمت کشیدند و اين كار بايد با جديت و حضور نمايندگان واقعي معلمان به سرانجام برسد.

عضو سازمان معلمان ایران تاكيد كرد: در حال حاضر تشکیل سازمان نظام معلمی برای کشور، معلمان و آموزش و پرورش از نان شب هم واجب‌تر است. زیرا کیفیت کار معلمی، تعیین صلاحیت‌ها، حمایت‌ها، تعیین و مسیر کارراهه رشد، آموزش‌ها، بهبود معیشت، نظارت و ارتقا بر سازمان‌های مالی معلمان یعنی صندوق ذخیره و... با تشکیل سازمان نظام معلمی قابل حل است.  

سند تحول بنیادین